geneins

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

semester & Byske 12/8

Av Lena Rydgren - 12 augusti 2009 19:15

Då är då årets semesterresa till Byske avklarad och den var trevlig på alla sätt och vis: Vi startade från Vikbolandet förra måndagen med siktet inställt mot Orsa, där bodde vi en natt i en kanonfin stuga uppe på Grönklitt, vi han även med att stanna i Tällberg och där var det ju helt underbart vackert, både Orsa och Tällberg lär vi besöka igen....

Tisdag morgon åkte vi vidare mot Ö-vik där vi skulle vara hos Anders och Ingmarie i två dagar, på vägen dit var vi vid Döda Fallet bla. mycket fascinerande! väl framme fick vi god middag och en mycket trevlig kväll innan vi kröp in i deras husvagn för att sova, nästa dag gick vi till sjön och badade hundar inför utställningen och senare på kvällen var vi ute och körde 4 hjuling på fjället, mycket mäktigt i solnedgången, kvällen avslutades med bastubad och dopp i sjön, vilken härlig dag och vilka upplevelser vi får vara med om.....

Torsdag förmiddag for vi så vidare mot Umeå där vi hade fått logi hos Köning och Linnéa, där hamnade vi mitt i en bernerträff på kvällen med tipspromenad och gissa vem som vann jo 10 rätt av 10 möjliga till Anders och mej, hurra , dagen efter tog Köning oss med på en tur runt deras bygd en mycket vacker upplevelse, därefter styrde vi alla kosan mot Byske.
Väl framme där kom så Aston med husse och matte upp till oss dom bodde ju i strandvillan och vi uppe vid utställningen, så där var vi en stund innan vi gick ned till dom för då hade deras ressällskap kommit så då hämtade vi pizza i restaurangen och åt på deras altan, mycke trevligt, därefter körde vi lite ringträning innan det var daxs att sova...trodde jag ja, nä då kom Ingmarie och Monica mfl. och ville ha min medhjälp att spöa grabbarna i kubb, och det kan man ju inte neka , men vi kan väll konstatera att min insats var väldigt blysam, inte lätt att spela kubb när det är så mörkt att man inte ser..........

Sen blev det då stora utställningsdagen, upp och fixade hundar och iväg till ringen( vi bodde ca.75m från utställningen så "restiden" blev minimal.

Hera först in hon kom 3:a av 3 med följande kritik:

Kraftig tikvalp, lite lågt ansatta öron, tångbett för dagen. Bra kropp och benstomme, tillr. vinklar, aningen övertecknad i ansiktet. Rör sej tätt bak, bra steglängd från sidan.

Nästa in i ringen  var ju Aragon och Aston, Aston knep en andra plats med CK och följande kritik:

typ och helhetsintryck utmärkt, maskulint präglad helhet, rastypiskt huvud med bra uttryck, korr. bett, vacker hals och rygglinje, härlig kropp, mkt bra benstomme till sin kropp, rör sig bra bak men aningen löst fram, presenteras i utmärkt muskelkondition, pälsen inte i bästa kondition, härligt temperament

hurra och grattis till er!! Aston  blev sedan oplacerad i bhkl. medan Aragon kom på reserv plats i ukl med följande kritik:

Maskulint huvud med härligt uttryck, ljuvligt mörka ögon, bra bett och käkar, vacker hals, stark rygg, bra kropp för sin ålder, rör sej bra från sidan, pälsen inte i bästa kondition, ljuvligt temperament, Presenteras väl......där ni! där fick även jag en  liten uppmuntran!!

Så var det då Nellies tur i ök. hon kom tvåa där med CK och placerade sej som 4:a!!!! i btkl. bland ca. 60 tikar!!! ojojoj då höll matte på att svimma hennes kritik lyder så här:

Feminin tik, vackert huvud & uttryck. Tillräklig benstomme & vinklar. aningen sänkt i sin överlinje, rör sej spänstigt, Härligt Nellie!!

Och så till sist gjorde då Indra debut i veteran klassen, hon kom på en hedrande andra plats med HP med följande kritik:

barn och barnbarn hejar på Indra

Spänstig veterantik, Vackert huvud och uttryck, bra kropp och benstomme , tillräkliga vinklar, aningen låg på frambenen, rör sej utmärkt spänstigt.

Efter allt detta gick jag och tjejerna hem till stugan och vilade medan Anders och Aragon gick ned till Astons gäng och tog en öl och en promenad på stranden, senare for vi iväg till kamratträffen på gästgiveriet, god mat och trevligt sällskap fick vi även där, kvällen avlutades i Kalle och Kajsas husvagn där vi under glada tillrop hade en härlig avslutning på en superdag....

Söndag morgon blev vi inbjudna på frukost hos Anders och Ingmarie innan det var dax att ta en titt på lydnaden, därefter blev det lunch hos Astons gäng innan vi alla gick ned till havet för att hundarna skulle få bada, kan väll konstatera att vi var fler som badade, fast inte frivilligt och med kläderna på....

Därefter for alla iväg hem, medan Anders och jag stannade kvar, vi har ju semester så vi bestämde oss för att bli kvar en dag till, så på em. gick vi och badade och sedan blev det en långtur med hundarna innan restaurangen fick ett besök, gott och trevligt.

Måndag morron packade vi så ihop oss, städade ur huset och gick ned till havet för ett sista dopp innan vi vände hemåt, eller mot Sundsvall där vi skulle övernatta hos Aston och hans familj, hann med en tur  utmed kusten vid Härnösand innan vi for vidare. God mat stod på bordet när vi kom fram och en skön säng fanns också bäddad, vilka underbara människor vi omger oss med....Och så kom då tisdag morron och nu skulle vi ta de sista 57 milen på vår resa hem, men det blev ett litet stop i Stockholm också, då vår äldsta son och hans flickvän precis kommit hem från en segeltur och jag inte träffat dom sedan i midsomras (jag var ju inte med på U2 som ni vet) snabbfika,

titta på båten och sedan iväg, och kör sedan in på Sofielund klockan 20,00, ja nu ska vi bara ta hand om allt och ladda batterierna, för i helgen är det ju utställning igen och då är det vi som har gäster här....

STORT tack!! alla vänner som tagit hand om oss och gett oss mat och husrum och trevligt sällskap på vår resa genom Sverige / Lena